تبلیغات
گه زیزه Gaziza - مهارت برقراری ارتباط بین فردی مؤثر

! همیشه با خدا باش

مهارت برقراری ارتباط بین فردی مؤثر

تاریخ:پنجشنبه 7 دی 1391-08:54 ق.ظ

من که هستم؟                                                               

خودتان را در یک الی دو جمله در هر یک از ویژگیهای زیر تعریف کنید:

·        روانی

·        اجتماعی

·        خانوادگی

·        هوشی

·        اقتصادی

·        فیزیکی/جسمانی

آیا دلتان می خواهد دوست صمیمی،همکار نزدیک،یا همسرتان در هر یک از این گروهها چه ویژگی هایی داشته باشد؟

آیا ما باید شبیه به هم باشیم؟

همه آدمها مثل هم فکر نمی کنند

اهمیت روابط

·        اثر مستقیم بر سلامت روانی فرد

·        افزایش سازگاری

·        مقابله سازنده با استرس

·        خودشکوفایی

·        افزایش بهره وری شغلی و موفقیت

·        کمک به رشد شخصی و هویت یابی

·        افزایش کیفیت زندگی


چهار حوزه مهارتی برای فرا گرفتن روابط بین فردی مؤثر

·        اعتماد کردن به یکدیگر

·        برقراری ارتباط روشن  و عاری از ابهام

·        پذیرش و حمایت یکدیگر

·        حل تعارض ها و مشکلات موجود در رابطه به شیوه سازنده

 اعتماد

·        خودگشایی فزاینده هر فرد در مقابل دیگری

·        یقین حاصل كردن از اینكه رفتار شما در مقابل فرد دیگر همواره یكنواخت و ثابت است.

·        نسبت به فرد مقابل متعهدانه رفتار كردن

·        نشان دادن گرمی و پذیرش نسبت به فرد دیگر

·        اجتناب از برخورد قضاوتی نسبت به فرد مقابل

·        قابل اعتماد بودن

·        صادق بودن

موانع برقراری ارتباط

·        دستور دادن، هدایت كردن، ابلاغ كردن

·        اخطار، تهدید، متنبه كردن

·        موعظه، نصیحت

·        توصیه، پیشنهاد یا راه حل ارائه دادن

·        وادار سازی از طریق استدلال، سخنرانی یا بحث كردن

·        قضاوت كردن، انتقاد كردن، مخالفت كردن و مقصر شمردن دیگری

·        تحسین، تأیید، موافقت، ارزشیابی مثبت

·        اسم روی هم گذاشتن، مسخره كردن و تحقیر كردن

·        تفسیر، تحلیل و تشخیص روی هم گذاشتن

·        اطمینان بخشی، هم‌حسی، و حمایت

·        وارسی، پرسش و بازپرسی

·        پرت‌كردن حواس، عوض كردن صحبت و گول زدن

       چرا همه این پیامها غلط هستند؟

 

همه این پیامها در پی آن هستند که:

·        طرف مقابل را عوض کنند

·        طرز فکر یا رفتار و احساسات طرف مقابل را عوض کنند

نه اینکه:

·        او را همانطور که هست بپذیرند

یعنی :

عدم پذیرش و نبودن همدلی

همدلی

·        ظرفیت و توانایی اینکه خود را جای دیگران بگذاریم

·        واقعیات را از دید آنها ببینیم

·        احساسات آنها را در مورد چیزهای مختلف بفهمیم

·        فعالانه گوش بدهیم

گوش دادن فعال

·        روشی برای ایجاد فضای همدلی ، پذیرش و درک و فهم متقابل

·        بازگویی جملات طرف مقابل با کلمات و جملات خودمان

·        به ما می گوید آیا درست فهمیده ایم یا نه

·        نشان می دهد که ما گوش می دهیم

·        علاقمند هستیم و موضوع برایمان مهم است 

مراحل گوش دادن فعال

گوش دادن فعال دو مرحله دارد:

1.     درک و منعکس کردن احساسات طرف مقابل

2.     درک و منعکس کردن دلیل این احساسات

گوش دادن فعال به چه معناست؟

آیا با هر چیزی که طرف مقابل می گوید موافق هستیم؟

هدف این است که به فرد مقابل نشان بدهیم که ما مایلیم حرفهای او را گوش داده و نظر او را بدانیم. بازگویی و بررسی حرفهای فرد مقابل باعث می شود تا سوءتفاهمها برطرف شود 

فنون کسب مهارت بیشتر در گوش دادن فعال

·        پرسش های باز

·        جملات خلاصه سازی

·        پرسش ها و عبارات خنثی

پرسش‌های باز

·        این پرسش‌ها با كلماتی مثل چه، چرا، چطور یا برایم تعریف كن شروع می‌شوند.

·        این پرسش‌ها باعث می‌شوند كه فرد موضوع را كاملاً باز كند و توضیح دهد.

·        پرسیدن این‌گونه سؤالات باعث می‌شود كه فرد مقابل فرصتی پیدا كند تا بگوید چه فكر می‌كند یا چه احساس می‌كند.

·        این پرسش‌ها به فرد مقابل را تشویق به حرف زدن می‌كند.

·        این پرسشها بخصوص زمانی خیلی مفید هستند كه فرد مقابل از حرف زدن طفره می‌رود، ساكت است و یا وارد جزئیات نمی‌شود.

·        این پرسش‌ها باعث تخلیه احساسات منفی می‌شوند.

جملات خلاصه سازی

·        این جملات خلاصه كردن آن چیزی است كه فرد مقابل گفته است.

·        عزت نفس فرد مقابلتان را بالا می‌برد چون می‌بیند شما كاملاً به او گوش فرا داده‌اید.

·        به شما كمك می‌كند بر واقعیات متمركز شوید و نه بر هیجان‌ها.

·        به فرد مقابلتان كمك می‌كند كه بعد از شنیدن خلاصه شما، افكارش را مرتب كند

·        خلاصه سازی باعث می‌شود رئوس مشكلات و اختلاف نظرها معلوم شود و بتوانیم یكی به یك با آنها مواجه شویم.

·        با تمركز بر یك موضوع خاص جلوی قاطی شدن موضوعات گرفته می‌شود

·        با خلاصه سازی‌می توانیم موضوعات مهم  را از موضوعات غیر مهم جدا كنیم.

پرسش ها و عبارات خنثی

·        فرد مقابل را تشویق می کند تا برخی قسمتهای موضوع را مفصل تر توضیح دهد

·        به فرد مقابل کمک می کند تا راحت تر صحبت کند

·        در مقایسه با سوألات باز متمرکزتر هستند

·        فرد مقابل می فهمد که در مورد کدام قسمت می خواهید بیشتر بفهمید

·        به گسترده تر کردن ارتباط کمک می کند چون به شما اطلاعات بیشتری می دهند

·        به فرد مقابل نشان می دهید که چقدر به موضوع علاقمند هستید

بازخورد دادن

تبدیل پیام تو                      به من

·        جملاتی که با تو شروع می شوند ، فرد را در شرایطی قرار می دهند که  احساس می کندباید از خود دفاع کند

·        وقتی ما جمله را با “من” شروع می‌كنیم، مسئولیت آن جمله را به عهده می‌گیریم.

·        پیام “من” كمتر محكوم كننده و منفی است و كمتر تقصیر را گردن دیگران می اندازد

پیام من

در این نوع پیام سه عنصر وجود دارد:

رفتار+ احساسات+ تأثیرات

مثال: وقتی من اطلاع ندارم که چه خبر است ،ناراحت می شوم و خیال می کنم که دچار یک مشکل لاینحل شده ای

اختلاف چه فوایدی دارد؟

·        اختلاف نظر تغییر را تشویق می‌كند.

·        اختلاف زندگی را جالب‌تر می‌كند.

·        زمانی كه اختلاف نظر بین تصمیم‌گیرندگان وجود دارد، تصمیم‌های مناسب‌تر و بهتری می‌تواند گرفته ‌شود.

·        اختلاف نظر به شما كمك می‌كند خودتان رابه عنوان یك فرد بشناسید.

·        داشتن اختلاف می‌تواند باعث تفریح و شادی افراد گردد

·        اختلاف نظر می‌تواند روابط را غنی‌تر وعمیق‌تر نماید.

·        اختلاف نظر تغییر را تشویق می‌كند.

·        اختلاف زندگی را جالب‌تر می‌كند.

·        زمانی كه اختلاف نظر بین تصمیم‌گیرندگان وجود دارد، تصمیم‌های مناسب‌تر و بهتری می‌تواند گرفته ‌شود.

·        اختلاف نظر به شما كمك می‌كند خودتان رابه عنوان یك فرد بشناسید.

·        داشتن اختلاف می‌تواند باعث تفریح و شادی افراد گردد

·        اختلاف نظر می‌تواند روابط را غنی‌تر وعمیق‌تر نماید.

ملاك‌های سازنده بودن حل اختلاف

·        اگر به دنبال تعارض و اختلاف، رابطه مستحكم ‌شده و ما و فرد مقابل را توانمندتر كند تا بهتر با هم كار كنیم و تعاملات بهتری داشته‌باشیم، تعارض به صورت سازنده حل شده‌است.

·        اگر هر دو نفر بعد از حل تعارض بیشتر هم‌دیگر را دوست داشته به هم علاقمند شده و به هم بیشتر اعتماد كنند، اختلاف به طور سازنده حل شده است.

·        اگر هر دو نفر از نتیجه اختلاف احساس رضایت و خشنودی كنند نیز اختلاف به صورت سازنده حل شده است.

·        و بالاخره اگر هردوی ما خود را در حل مسایل و اختلافات در آینده توانمندتر ببینیم، اختلاف به شیوه‌ای سازنده حل شده‌است.

دو بعد اصلی اختلاف

1.     رسیدن به اهداف شخصی

2.     حفظ ارتباط خوب با سایر اشخاص

سبك‌های حل اختلاف

قواعد حل اختلاف

·        در مورد قواعد و مقررات از قبل توافق كنید.

·        زمانی را انتخاب كنید كه هردو راحت باشید.

·        اگر عصبانیت بالا گرفت، از هم فاصله بگیرید و قرار بگذارید كه سر یك ساعت خاص برگردید.

·        اگر لازم است از ساعت شماطه دار استفاده كنید.

·        به نوبت گوینده و شنونده باشید و در هر حالت از قواعد پیروی كنید:

وقتی نقش گوینده را دارید

·        توضیح بدهید كه شما مسئله را چگونه می‌بینید.

·        بر مسئله متمركز بشوید و نه بر شخص.

·        از پیام من استفاده كنید.

وقتی نقش شنونده را دارید

·        سؤال بپرسید تا كاملاٌ بفهمید موضوع چیست.

·        موضوعات را آن‌طوری كه فهمیده‌اید خلاصه كنید.

·        گوش كنید و از قضاوت در باره آن‌چه كه گوینده می‌گوید پرهیز كنید.

·        هر فردی نظرش را بیان كند.

·        وقتی هر دو نفر نظراتشان را بیان كردند، به توافق برسید كه مشكل چیست؟

·        راه‌حل‌ها را هر چه كه به نظرتان می‌رسد بیان كنید.

·        بگویید كه هركدام از شما مایلیید چه اقداماتی انجام دهید.

·        در مورد راه‌حلی كه با نیاز‌های هردوی شما منطبق است به توافق برسید.

·        در مورد طرح عمل (نحوه عمل كردن) به توافق برسید.

·        شروع كنید و عمل كنید.

هشدار!

خونسردی قلب حل اختلاف است

·        به پاسخ‌های فیزیكی خود توجه كنید. آیا قلبتان تند می‌زند؟ آیا تندتر نفس می‌ كشید؟ اگر اینطور است، یك ساعت به خودتان استراحت بدهید.

·        از اتاق بیرون بروید. یك كار آرامش‌بخش انجام دهید.

·        آگاهانه سعی كنید عصبانیت خود را كاهش دهید. با خودتان حرف بزنید.

 بسیاری از عصبانیت‌های ما فقط به این دلیل اتفاق می‌افتند كه وقت صرف نمی ‌كنیم كه از قبل فكر كنیم و راه‌حل‌های دیگری به‌جای عصبانی شدن پیدا كنیم.

یك پاسخ بهتر

·        محدودیت تعیین كنید.

·        منتظر نشوید تا فرد مقابلتان كارهایتان را انجام دهد.

·        قاطع برخورد كنید.



نوع مطلب : اجتماعی 
دنبالک ها: گه زیزه 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
فرشته
یکشنبه 6 اسفند 1391 12:31 ب.ظ
سلام دوست عزیز ...وبلاگت عالیه مطالبش حرف ندارند ..موفق باشی منتظر حضور گرم تو ی هم شهری هستم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر